Ostrzeżenie – przekroczenie poziomu informowania dla pyłu zawieszonego PM10 w powietrzu
Zgodnie z art. 93 ust. 1 ustawy Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1396, z późn. zm.) oraz rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 8 października 2019 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie poziomów niektórych substancji w powietrzu (Dz. U. poz. 1931), Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego w Krakowie powiadamia o przekroczeniua poziomu alarmowego i o ryzyku wystąpienia poziomu alarmowego dla pyłu zawieszonego PM10 w powietrzu – POZIOM 3.
INFORMACJE O PRZEKROCZENIU POZIOMU ALARMOWEGO |
|
Zagrożenie | Wystąpienie przekroczenia poziomu alarmowego (150 µg/m3) dla pyłu zawieszonego PM10 w powietrzu. |
Data wystąpienia | 16.01.2020 r. |
Stężenia dobowe pyłu PM10 na stacjach | Przekroczenie poziomu alarmowego wystąpiło na stacji: Nowy Targ Plac Słowackiego - 242 µg/m3 Przekroczenie poziomu informowania wystąpiło na stacjach: Nowy Sącz ul. Nadbrzeżna - 128 µg/m3, Skawina os. Ogrody - 119 µg/m3, Sucha Beskidzka ul. Nieszczyńskiej - 141 µg/m3, Zabierzów ul. Wapienna - 106 µg/m3, Zakopane ul. Sienkiewicza – 119 µg/m3, |
Obszar przekroczenia | Obszar przekroczeń poziomu alarmowego obejmował: powiat nowotarski Obszar przekroczeń poziomu informowania obejmował: miasto Nowy Sącz, powiaty: krakowski, nowotarski, suski i tatrzański. |
Ludność narażona | Liczba mieszkańców obszaru, na którym wystąpiło przekroczenie poziomu alarmowego: 32 000 Liczba mieszkańców obszaru, na którym wystąpiło przekroczenie poziomu informowania: 149 000 |
Przyczyny | Warunki meteorologiczne utrudniające rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w sytuacji wzmożonej emisji z sektora bytowo-komunalnego. |
INFORMACJE O RYZYKU PRZEKROCZENIA POZIOMU ALARMOWEGO |
|
Zagrożenie | Ryzyko wystąpienia przekroczenia poziomu alarmowego - 150 µg/m3 dla pyłu zawieszonego PM10 w powietrzu. |
Data wystąpienia | godz. 9:00 - 17.01.2020 r. |
Przewidywany czas trwania ryzyka | Od godz. 9.00 dnia 17.01.2020 r. do godz. 24.00 dnia 17.01.2020 r. |
Przyczyny | Warunki meteorologiczne utrudniające rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w sytuacji wzmożonej emisji z sektora bytowo-komunalnego i wzmożonego ruchu samochodów. |
Prognozowana jakość powietrza | Prognoza na dzień 17.01.2020 r. dla stężeń średniodobowych pyłu PM10, przygotowana na podstawie wyników pomiarów - dostępnych na portalu „Jakość powietrza” GIOŚ pod adresem http://powietrze.gios.gov.pl/pjp/current oraz na podstawie prognozy zanieczyszczenia powietrza, wykonywanej przez Instytut Ochrony Środowiska - Państwowy Instytut Badawczy (IOŚ-PIB) dostępnej na portalu „Jakość powietrza” GIOŚ pod adresem http://powietrze.gios.gov.pl/pjp/airPollution Dzień 17.01.2020 r. Obszar ryzyka wystąpienia przekroczenia poziomu alarmowego dla pyłu PM10 Prognozowane na dzień 17.01.2020 r. przekroczenie poziomu alarmowego dla pyłu PM10 obejmuje: miasto Nowy Sącz, oraz powiaty: nowotarski i oświęcimski. Ludność narażona na ryzyko wystąpienia przekroczenia poziomu alarmowego dla pyłu PM10 Ludność zamieszkująca obszar, na którym w dniu 17.01.2020 r. istnieje ryzyko przekroczenia poziomu alarmowego dla pyłu PM10: 429 000 Obszar ryzyka wystąpienia przekroczenia poziomu informowania dla pyłu PM10 Prognozowane na dzień 17.01.2020 r. przekroczenie poziomu informowania dla pyłu PM10 obejmuje: miasta: Kraków i Tarnów, powiaty: bocheński, brzeski, chrzanowski, krakowski, nowosądecki, olkuski, suski, tatrzański, wadowicki, wielicki. Ludność narażona na ryzyko wystąpienia przekroczenia poziomu informowania dla pyłu PM10 Ludność zamieszkująca obszar, na którym w dniu 17.01.2020 r. istnieje ryzyko przekroczenia poziomu informowania dla pyłu PM10: 2 250 000. Dzień 18.01.2020 r. Obszar ryzyka wystąpienia przekroczenia poziomu informowania dla pyłu PM10 Prognozowane na dzień 18.01.2020 r. przekroczenie poziomu informowania dla pyłu PM10 obejmuje: miasto Kraków, powiaty: wadowicki, krakowski, wielicki, bocheński, brzeski, proszowicki, tarnowski, nowosądecki, myślenicki, limanowski oraz suski. Ludność narażona na ryzyko wystąpienia przekroczenia poziomu informowania dla pyłu PM10 Ludność zamieszkująca obszar, na którym w dniu 18.01.2020 r. istnieje ryzyko przekroczenia poziomu informowania dla pyłu PM10: 2 339 000. |
INFORMACJE O ZAGROŻENIU |
|
Wrażliwe grupy ludności | - osoby cierpiące z powodu przewlekłych chorób serca (zwłaszcza niewydolność serca, choroba wieńcowa), - osoby cierpiące z powodu przewlekłych chorób układu oddechowego (np. astma, przewlekła obturacyjna choroba płuc), - osoby starsze, kobiety w ciąży oraz małe dzieci, - osoby z rozpoznaną chorobą nowotworową oraz ozdrowieńcy. |
Możliwe negatywne skutki dla zdrowia | Osoby cierpiące z powodu chorób serca mogą odczuwać pogorszenie samopoczucia np. uczucie bólu w klatce piersiowej, brak tchu, znużenie. Osoby cierpiące z powodu przewlekłych chorób układu oddechowego mogą odczuwać przejściowe nasilenie dolegliwości, w tym kaszel, dyskomfort w klatce piersiowej, nasilenie się objawów ataków astmy. Podobne objawy mogą wystąpić również u osób zdrowych. W okresach wysokich stężeń pyłu zawieszonego w powietrzu zwiększa się ryzyko infekcji dróg oddechowych. |
Zalecane środki ostrożności | Ogół ludności: - unikaj intensywnego wysiłku fizycznego na zewnątrz, - nie wietrz pomieszczeń, - nie zwiększaj zanieczyszczenia powietrza, np. nie pal w kominku. Wrażliwe grupy ludności: - unikaj wysiłku fizycznego na zewnątrz, w miarę możliwości nie wychodź na zewnątrz, - nie zapominaj o normalnie przyjmowanych lekach, - osoby z astmą mogą częściej odczuwać objawy (duszność, kaszel, świsty) i potrzebować swoich leków częściej niż normalnie, - nie wietrz pomieszczeń, - nie zwiększaj zanieczyszczenia powietrza, np. nie pal w kominku. W przypadku nasilenia objawów chorobowych zalecana jest konsultacja z lekarzem. Zaleca się również: - zwiększenie nadzoru nad osobami przewlekle chorymi, w tym niepełnosprawnymi, - stosowanie środków ochrony osobistej (np. tzw. masek antysmogowych) tylko po konsultacji z lekarzem, - prowadzenie szerokiej edukacji adresowanej przede wszystkim do uczniów szkół podstawowych, średnich oraz ich prawnych opiekunów, dotyczącej problemu zanieczyszczonego powietrza oraz możliwych zachowań i czynności zmniejszających ryzyko narażenia na wysokie stężenia zanieczyszczeń w tym pyłu zawieszonego, - bieżące śledzenie informacji o zanieczyszczeniu powietrza (http://powietrze.gios.gov.pl/pjp/current). |
DZIAŁANIA ZMIERZAJĄCE DO OGRANICZENIA PRZEKROCZEŃ |
|
Zakres działań krótkoterminowych | Zalecane działania określone w Programie ochrony powietrza w planie działań krótkoterminowych dla drugiego stopnia zagrożenia pyłem PM10: Jednostki oświatowe i opiekuńcze m.in.: szkoły, przedszkola, żłobki), powinny: - ograniczyć aktywność dzieci i młodzieży na zewnątrz. Podmioty gospodarcze, powinny: - zawiesić uciążliwe prace budowlane powodujące duże zapylenie, - zraszać pryzmy materiałów sypkich mogących powodować pylenie. Do mieszkańców obszaru apeluje się o: - w przypadku osób spalających węgiel lub drewno, -- tymczasowe zastosowanie innego dostępnego źródła ciepła np.: elektrycznego lub gazowego, a jeżeli nie jest to możliwe, zastosowanie wysokiej jakości węgla lub drewna, -- zaprzestanie palenia w kominkach, jeżeli nie stanowią one jedynego źródła ogrzewania, - korzystanie z komunikacji zbiorowej, pieszej, rowerowej lub wspólnych dojazdów zamiast indywidualnych podróży samochodem, - ograniczenie rozpalania ognisk i używania dmuchaw do liści. Zalecane działania określone w Programie ochrony powietrza w planie działań krótkoterminowych dla trzeciego stopnia zagrożenia pyłem PM10: Jednostki oświatowe i opiekuńcze (szkoły, przedszkola, żłobki), powinny: - ograniczyć aktywność dzieci i młodzieży na zewnątrz. Podmioty gospodarcze, powinny: - czasowo wstrzymać procesy technologiczne, które powodują znaczącą emisję pyłu, - zawiesić uciążliwe prace budowlane powodujące duże zapylenie, - zraszać pryzmy materiałów sypkich mogących powodować pylenie. Do mieszkańców obszaru apeluje się o: - w przypadku osób spalających węgiel lub drewno: -- tymczasowe zastosowanie innego dostępnego źródła ciepła np.: elektrycznego lub gazowego, a jeżeli nie jest to możliwe, zastosowanie wysokiej jakości węgla lub drewna, -- zaprzestanie palenia w kominkach, jeżeli nie stanowią one jedynego źródła ogrzewania, - korzystanie z komunikacji zbiorowej, pieszej, rowerowej lub wspólnych dojazdów zamiast indywidualnych podróży samochodem, - ograniczenie rozpalania ognisk i używania dmuchaw do liści. |